Беседа на Недела по Богојавление

Во името на Отецот и Синот и Светиот Дух – Троица света, едносуштна, животворна, неразделна – еден Бог.

Оваа Недела по Богојавление, браќа и сестри, се совпаѓа со Неделата на Закхеј, Недела која веќе го најавува Великиот Пост, бидејќи по неа следуваат подготвителните Недели на Великиот Пост.

Во евангелското зачало назначено за Неделата по Богојавление Господ Исус Христос повикува на покајание, а во евангелското зачало за Закхеј слушавме за покајанието на митарот (митар значи даночник) кој многу сакал да го види и да се сретне со Исус. Заедничкиот именител на двете зачала е надежта на спасение што ја дава покајанието, зашто „Синот Човечки дојде да го побара и спаси изгубеното.“

Господ наш Исус Христос – Божјото Јагне што ги зеде гревовите на светот, дојде и изврши сè што е потребно за нашето споасение. Тој нè помири со Бога, го подготви и ни го вети во наследство Небесното Царство. Во делото на спасението, нам ни останува да се потрудиме да го примиме спасението. Трудот со кој се добива спасението се нарекува: покајание.

„Покајте се зашто се приближи Небесното Царство“ – тоа се зборовите со кој Спасителот ја започна својата спасителна мисија и својата проповед пред луѓето. „Кога Исус разбра дека Јован е  предаден“ од тоа време тој почна да проповеда за покајанието, односно продолжи да проповеда за покајанието, кое што го проповедаше и св. Јован Крстител.

Небесното Царство и Небесниот Цар се блиску до нас, многу поблиску отколку што мислиме. Господ Исус Христос стои пред вратата на човековото срце и чука на таа врата со неговите свети зборови. Со својата божествена посета Небесниот Гостин го удостоил и Закхеј, кој бил искачен на дрво: „Закхеј, слези побргу, зашто денес треба да бидам во твојот дом.”

Закхеј бил митар, даночник омразен од својот народ, но Закхеј бил и човек што успеал да се подигне над алчноста и над другите свои гревови, Закхеј се искачил над расипаната човечка природа и чекал да се сретне со Христос. Во преносна смисла, така е протолкувано тоа искачување на Закхеј: човекот да се подигне над гревот и страстите со желба да го сретне Господа.

„Исус, пак, кога дојде на тоа место, погледна угоре, го виде и му рече: „Закхеј, слези побргу, зашто денес треба да бидам во твојот дом.” И тој веднаш слезе и Го прими со радост.“

Исус прв го здогледал Закхеј. Иако Закхеј бил искачен токму со таа цел, подобро да го види Исуса, кога наближил Исус окружен со многу народ, сепак тој прв го здогледал Закхеја и го повикал да го удостои со гостопримство. Господ Бог наш секогаш нè здогледува порано, отколку ние него.

Закхеј горел од желба да го види Исуса, но бидејќи бил низок по раст, решил да се искачи на дрво. Таа негова постапка предизвикувала потстмев кај луѓето. Закхеј влегол во Светото Евангелие најмногу заради тоа што го презрел тој потсмев од народната маса, затоа што успеал да ја надмине суетата на овој свет. Ако се грижел; „што ќе речат комшиите“ кога ќе го видат државниот службеник како се пентери на дрво, тој ќе ја зачувал својата слава и својот имиџ во очите на луѓето, но никогаш немало да го види и да поверува во Господ Исус Христос.

Тоа е таа суета која спречува многу луѓе и денес денес да дојдат во Црква, тоа е таа лажна слава заради која многу луѓе сакаат да се нарекуваат христијани бидејќи и многу други околу нас се нарекуваат христијани но, всушност се срамат од верата во воскреснатиот Христос, кој дојде и пак доаѓа да им суди на живите и на мртвите.

Велиме „суетен човек“ за оној кому му е најважен добриот глас и високото мислење за него од луѓето. Во црковнословенската терминологија суетата се нарекува „тщеславие“ = празнославие, празна слава, слава која се состои градењето на лажна слика за себе, создавање лажна слава, што значи и празна слава во очите на луѓето, со еден збор: тоа е: сè за пофалба, сè што се прави – да се прави за да се добие пофалба или макар одобрување од луѓето.

Затоа Господ Исус Христос вели: „Како можете вие да поверувате, кога примате слава еден од друг, а славата, што е од Единиот Бог, не ја барате?“ (Јн. 5:44)

Животот во суета е живеење отуѓен живот, живот со обѕир на туѓо мислење, а ако ние го устремиме кон Бога нашиот умствен поглед, ако го основаме животот на Божјите заповеди и на верата во Бог, тогаш тој и нас ќе нè повика по име и ќе нè научи како да слеземе од високопарното плотско мудрување и да се спуштиме со умот во нашето срце, во нашиот вистински дом; таму каде што можеме да го пречекаме Господа. „Зашто кога човековиот ум ќе слезе во срцето и срцето, измиено во солзите на покајание, ќе се протегне кон живиот Бог, тогаш срцето станува место на средба на Бог со човекот.“

Браќа! „За да поверуваме во Господ наш Исус Христос, неопходно е покајание; за да се остане во спасителната вера, неопходно е покајание; за да се напредува во верата, неопходно е покајание; за да се наследи Небесното Царство, неопходно е покајание.“ (Св. Игнатиј Брјанчанинов)

И повторно да се навратиме на денешната евангелска порака: „Покајте се, зашто се приближи Небесното Царство.“ Кога фарисеите го прашаа Исуса; кога ќе дојде царството Божјо, тој им одговори: „Царството Божјо нема да дојде забележливо, ниту ќе кажат: „Еве, овде е“ или: „Ене, онде е.“ Зашто царството Божјо е внатре, во вас.” Со покајанието човек се отвора за Бога, го прима Христа во срцето, а каде што е Христос таму е и Неговото Царство. Ако Христос е во нас, и Царството Небесно е во нас.

„Ете, стојам пред вратата и чукам. Ако некој го чуе гласот Мој и ја отвори вратата, ќе влезам при него и ќе вечерам со него, и тој со Мене.“ Клучот кој го отвора човековото срце за во него да влезе Господ Христос е покајанието.

Покајанието е голем дар од Бога за човекот. Покајанието го извлекува човекот од бездната на гревопадот и го воведува во вечното Небесно Царство. Да го примиме дарот на покајанието што ни го нуди Бог и преку нашето покајание да го издејствуваме нашето спасение, сега и секогаш и во вечни векови. Амин.

Беседа прочитана на Светата Литургија во Соборниот храм Свети Николај, во Куманово.

Напишете коментар

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промени )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промени )

Twitter слика

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промени )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промени )

Connecting to %s